HARO, Juan José de, "Aspectos a tener en cuenta a la hora de crear una red social educativa". Publicat en: Coordinación TIC 2.0, funciones, habilidades y redes sociales, 13/03/2011 , [texte on-line] http://redctic.blogspot.com/2011/03/aspectos-tener-en-cuenta-la-hora-de.html [consulta: 27/06/2011]
Per a treballar amb una xarxa social de treball educatiu en alumnes, cal tindre alguns aspectes en comte referits en aspectes legals d´edat i les diferents opcions de seguretat que en brinden algunes xarxes així com les seves prestacions vinculades a la nostra tasca educativa.
"El REIAL DECRET 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, diu en el seu article 13 que parla sobre el Consentiment per al tractament de dades de menors d'edat:
Podrà procedir-se al tractament de les dades dels majors de catorze anys amb el seu consentiment, excepte en aquells casos en els quals la Llei exigeixi per a la seva prestació l'assistència dels titulars de la pàtria potestat o tutela. En el cas dels menors de catorze anys es requerirà el consentiment dels pares o tutors"
Llavors com diu la llei, sols per als menors de 14 anys necessitarem el consentiment dels pares o tutors legals. Aquest punt tenim que tindre en conter aleshores de seleccionar la xarxa social per a treballar amb el alumnat de l´Educació Secundaria Obligatòria, que va dels 12 als 16 anys. Es a dir, tant les dades personals com l´autorització de la pròpia imatge poden ser gestionats legalment per les/s alumnes de 14 o més anys, així pues podrem començar a treballar sense problema amb les xarxes socials a partir de 3º de la ESO, encara que de Haro recomana a partir de 4º de la ESO.
Respecte a les publicacions del treballs escolars a Internet podem trobar un impediment, ja que la Llei de la Propietat intel·lectual estableix que qualsevol menor ha de tenir el consentiment dels mares/pares o tutores/s per poder publicar els propis treballs a la xarxa.
Si treballen amb alumnes menors de 14 anys en xarxes socials privades, com per exemple Moodle, tindrem en conter de demanar permís a les mares/ pares o tutores/s legals, ja que utilitzarem les dades del alumnat. Encara que al ser una xarxa social privada seria semblant a exposar els treballs públicament al centre, com en un tauler o una sala d´exposicions del centre. Per altra banda, en altres plataformes de comunicació e interacció com els blogs, wikis, web del Centre ... és recomana demanar autorització a mares/pares o tutores/s per a les alumnes en edats compreses entre 14 i 18 anys, evitant d´aquesta manera possibles problemes legals en els continguts publicats del alumnat.
En resum, cal demanar autoritzacions en totes/s les/els alumnes de Secundaria. Aquestes autoritzacions van des de l´imatge i dades personals del alumnat fins la publicació dels treballs personals en la xarxa: fotografies, dibuixos, vídeos, música, texts i les dades pròpies per poder registrar-se en els diferents serveis d´Internet.
Cal esmentar que a més del marc legal vigent, respecte a l´us de dades i de propietat intel·lectual, les diferents possibilitats de xarxes socials, blogs... tenen una limitació d´edat de 13 anys per poder enregistrar-se i utilitzar el servici que ens brinda.
“Aquestes edats mínimes de registre no poden ignorar-se en cap concepte, fins i tot encara que es disposi d'autorització paterna”
link: https://spreadsheets.google.com/pub?key=0Au8EnxebNwMddF9jN1o0VWF0ZVpSMVZiSXE5dGlSQkE&gid=0
link: https://spreadsheets.google.com/pub?key=0Au8EnxebNwMddF9jN1o0VWF0ZVpSMVZiSXE5dGlSQkE&gid=1
No hay comentarios:
Publicar un comentario