HARO, Juan José de, "Usos de las redes sociales en el mundo educativo ". Publicat en: Coordinación TIC 2.0, funciones, habilidades y redes sociales, 24/05/2011 , [texte on-line] http://redctic.blogspot.com/2011/05/usos-de-las-redes-sociales-en-el-mundo.html#more [consulta: 27/06/2011]
En aquest article Juan José de Haro descriu les tres funcions que poden desenvolupar les xarxes socials dintre del mon educatiu.
La primera esta referida als Centres docents, on la presencia d´ells (dels centres) a de estar reflectida en Internet, no sols amb la seva pagina estàtica, si no mostrant o creant una identitat pròpia de centre per mig de les xarxes socials més conegudes. Açò donaria la possibilitat de contrastar opinions "negatives" sobre el centre, escrites a la xarxa per alguns alumnes, a més de oferir un servei d´informació tant als alumnes com a les famílies o qualsevol persona que busque informació sobre el centre.
"Per aquests motius recomanem la creació d'un grup o pàgina en Facebook (vegeu el gràfic següent) així com l'ús de Twitter per a la difusió de notícies sobre el nostre centre"
Links exemples:
Facebook:
http://www.facebook.com/pages/CEIP-Federico-Garc%C3%ADa-Lorca-Alcobendas/127804777267493?sk=wall&filter=12
http://www.facebook.com/pages/IES-Santiago-Ap%C3%B3stol/116821398340335
(arts plàstiques)
http://www.facebook.com/pages/Colegio-Bellas-Artes/44899657144
http://www.facebook.com/profile.php?id=100001653936360&sk=wall
http://www.facebook.com/pages/Facultad-de-Bellas-Artes-de-Granada/173695067269
http://www.facebook.com/bellasartesgranada?sk=wall
http://www.facebook.com/pages/Bellas-Artes/74884127282
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000218735822&sk=wall
http://www.facebook.com/pages/Las-Bellas-Artes/61133744662
http://www.facebook.com/circulodebellasartes
http://www.facebook.com/mfaboston
...
Twitter:
http://twitter.com/#!/colegiosanagus
http://twitter.com/#!/IESJCierva
http://twitter.com/#!/cjbalmes
La segon funcionalitat de les xarxes socials esta dirigida per a la formació del professorat. Aquesta formació esta referida a la recerca d´informació habitual que qualsevol docent inicia quan necessita aclarir o resoldre algun dubte relacionat amb la seva tasca. Com be apunta de Haro, la millor possibilitat passa per formar part d´una xarxa social on hi han nombrosos grups de docents que exposen, intercanvien i aporten eixa formació necessària i actual per als docents. Amb el microbloging de Twiter podem tindre un dinamisme directe de l´informació recíprocament. El Facebook, semblant a altres xarxes socials, permet realitzar grups per col·laborar i compartir l´informació.
Links:
Twiter:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=rbCrpDu-ZOFQlQdrrhcCwIg#gid=0
http://edutwitter.wikispaces.com/
http://paper.li/edu_tuitter
Facebook:
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_145504215496454
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_157932457578758
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_177068622319296
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_126847027370642
http://www.facebook.com/pages/Orientaci%C3%B3n-Educativa/153666291328880
...
Com a tercera funcionalitat de les xarxes, va referida al alumnat. Per a de Haro, les xarxes socials creades per a treballar amb el alumnat són de suma importància, ja que s´aprofita la potencia comunicativa dels nous mitjans amb lo que açò suposa en el proces educatiu:
- Acostament professor/alumne
- Increment de la comunicació
- Augment del sentiment de comunitat educativa
- Facilita l'aprenentatge (espai comú)
- Incrementa l'eficàcia en l'ús TIC
- Facilita la coordinació del treball
- S'incrementa l'aprenentatge informal
- Fomenta i democratitza les relacions
Cal tindre en compte que la xarxa que em de crear va dirigida a menors d´edat, així em de conèixer molt be les característiques de cada xarxa per la protecció de les dades del alumnat. "Sobre l'ús de Facebook la meva recomanació personal seria utilitzar-ho amb molta precaució amb els alumnes i no abans de 4º de l'ESO", no podem obligar a cap alumne a fer.se de Facebook, per exemple, però si realitzar treballs relacionats amb la matèria amb el que elles/s tinguen que registrar.se per poder accedir a les dades o treballs exposats a la xarxa.
"Podrá procederse al tratamiento de los datos de los mayores de catorce años con su consentimiento, salvo en aquellos casos en los que la Ley exija para su prestación la asistencia de los titulares de la patria potestad o tutela. En el caso de los menores de catorce años se requerirá el consentimiento de los padres o tutores"
No hay comentarios:
Publicar un comentario