viernes, 1 de julio de 2011

Xarxes socials obertes i tancades

HARO, Juan José de, "Herramientas para una educación 2.0". Publicat en: Educativa, blog sobre calidad e innovación en educación secundaria, 02/02/2010, [texte on-line] http://bit.ly/HerrEducacion20 [consulta: 01/07/2011]

Les xarxes socials aprofiten, com sabem ja, per crear comunitats de persones que per mig d´Internet comparteixen els seus interessos i aficions en comú. En aquesta construcció de comunitat social virtual, cada usuària/i pot vorer i també interactuar en els espais creats per les altres usuàries/is. Aquesta aproximació entre "usuàries/is" la poden traslladar al aula, on les/els alumnes i el professors tenen un objectiu en comú: el coneixement. "Això les constitueix en una petita societat unida per un interès compartit i les fa ideals per a l'ús de les xarxes socials".

Les xarxes socials disposen de ferramentes diverses de comunicació entre les usuàries/is, per exemple: comentaris públics, missatges privats, xat, pestanyes de valorització ... una serie de eines comunicatives que les usuàries/is poden optar per comunicar el missatge o difondre una idea. Aquest ventall de possibilitats comunicatives són ideals per desenvolupar una xarxa social educativa plàstica, ja que el dinamisme i les possibilitats de dir, veure, escoltar, entendre i sobretot interactuar són ideals per a la comunitat educativa.

En aquesta part del article De Haro diferencia el que serien xarxes social obertes (horitzontals) i xarxes socials tancades (verticals):

Xarxes socials obertes:
(Twitter, Tuenti, MySpace, Facebook...). No hi han limitacions per afegir-se amb altres usuàries/is, no hi ha aïllament entre els seus membres. A més a més, les plataformes de les xarxes inciten, per mig d´afinitats i similituds, a que la comunitat d´amistats de cada usuària/i siga cada cop més gran. Aquestes xarxes socials poden ser un problema per a la tasca educativa, ja que no esta regulada per els docents si no per el contrari, serien les usuàries/is qui podrien regular i gestionar les seves preferències.
Per eixe motiu pensem que aquestes xarxes social necessiten d´una educació prèvia en si mateix, tant pel seu ús positiu com dels seu problemes que podrien portar als menor d´edat. També tenim que citar que són extremadament dinàmiques, que en alguns casos ens podria interessar, i l´informació "caduca" visual-ment depenent de la quantitat d´entrades. Tots aquestos punts poden afectar al alumnat amb la concentració del treball que proposarem, i també en la distracció de conèixer a usuàries/is de fora del grup. No obstant, tot passa per una prèvia educació del medis valorant el seu potencial sempre en positiu. "En el cas de Twitter s'han fet algunes experiències que es refereixen, sobretot, a treballs escolars puntuals, com l'elaboració de micro-contes de forma col·laborativa entre els alumnes, activitats de preguntes i respostes breus, definicions, etc. En la wiki EduTwitter (http://edutwitter.wikispaces.com) es poden trobar algunes experiències d'aquest tipus."

Xarxes social tancades: (Ning, Grou.ps, Elgg, Shoutem, Edmodo, Blellow...). Aquestes xarxes socials faciliten un aïllament de la resta d´usuàries/is de la comunitat, tenint així una seguretat per a les/els alumnes. De Haro destaca Ning per damunt de totes aquestes xarxes educatives, ja que te totes les eines necessàries per a l´educació. Nosaltres afegim Moodle, ja que també te moltes eines comunicatives entre els alumnes i professors. Però la realitat és que aquestes xarxes són de pagament, i això podria dificultar en un primer moment als docents que pensem en Sofware lliure, ja que pagar per tenir seguretat és una de les manques que cal solucionar d´aquestes xarxes. Elgg és una xarxa social de software lliure, però te les carències pròpies del sofware lliure. Però creiem que si els docents fan un ús de les xarxes socials educatives de Software lliure, cada cop seran més segures, estables i resultaran ser l´eina que necessita la comunitat educativa, filosòficament i virtualment parlant.

No hay comentarios:

Publicar un comentario