viernes, 1 de julio de 2011

Ús educatiu de les xarxes socials

HARO, Juan José de, "Herramientas para una educación 2.0". Publicat en: Educativa, blog sobre calidad e innovación en educación secundaria, 02/02/2010, [texte on-line] http://bit.ly/HerrEducacion20 [consulta: 01/07/2011]

Un del atractius més important dels adolescents esta referit a la creació del seu perfil o identitat personal virtual a la seva xarxa social, parlem d´interessos musicals, audiovisuals, fotografies... tot el referent a la seva vida, o al menys el que volen mostrar, que sol ser molt sincer. Com apunta De Haro, una xarxa social necessita unes normes de convivència "(…) això ajuda al fet que aprenguin a conèixer els límits en les relacions virtuals i només per això ja mereixeria la pena el seu ús com un mitjà educatiu social." La xarxa social ajuda i facilita la comunicació amb els alumnes i docents, dirigint.se a cadascú públicament o privadament, a més del dinamisme comunicatiu del xat. Dintre de de la xarxa social és pot crear grups de treballs en concret, creant grups d´aprenentatge. Poden desenvolupar treballs en grup, i elles/ells mateixes/os poden crear grups independents per passar.se l´informació i ajuda necessària per al treball: documents, enllaços, opinions... (exemple del grup de facebook del Màster en Professorat de Educació Secundaria).

Les possibilitats de les xarxes social son moltes, i cada vegada més. Poden aprofitar-les per desenvolupar positivament i atractivament la tasca escolar, creant grups per assignatures, posant els deures i fer consultes individuals o en grup sobre la matèria. També l´opció de crear grups interdisciplinaris per a treballs en col·laboració entre diferents assignatures en un projecte en comú. "La xarxa social es presenta com una plataforma basi sobre la qual anar afegint tots els recursos que utilitzem en les nostres classes. Exactament igual que succeeix amb la classe física i presencial."

En el següent gràfic pot veure's un esquema de la relació entre l'activitat docent i la merament social a l'interior d'una xarxa educativa (De Haro, 2009)

"Relacions a l'interior d'una xarxa social educativa. Les cares de major grandària representen als professors i les menors als alumnes."

No hay comentarios:

Publicar un comentario