lunes, 11 de julio de 2011

USOS EDUCATIUS DELS BLOGS

LARA, S. (2010), Potencial de los medios sociales para fomentar la comunicación y la
cooperación: Blogs y Wikis. En C. Naval et al., Educar para la comunicación y la cooperación social, Pamplona, CoAN, p. 176-179.

USOS EDUCATIUS DELS BLOGS

Els blogs són l´alternativa a les típiques pagines webs de les escoles, la majoria estàtiques i sense dinamisme en quant a la seva navegació. A més, les facilitats d´organització dels continguts i les eines de seguretat fan ideal aquest mig. Els Edublogs venen directament del concepte del blog, tan sols que el seu contingut esta configurat en relació a l´educació. El blog no esta sols com a mig de comunicació, si no podem gestionar els continguts que anem publicant o que altres usuàries/s van comentant o publicant. Al blog podem continuar el debat iniciat a l´aula física, donant l´oportunitat a les alumnes més tímides/s a reflexionar tranquil·lament, inclús recercar informació, per publicar la contestació a la pregunta que em proposat.

Aquesta eina estimula a les/als estudiants a realitzar recerques de fonts d´informació diferents, contrastar-les i posar-les en comú per mig de la publicació. Açò suposa que lliguen més sobre el tema tractat a classe i estimula l´espiri't critic i de reflexió. El blog facilita la participació de tota la classe, per als que participen "físicament" a l´aula i per al que prefereixen fer.ho al blog, açò eleva el nivell de la classe i sobretot de la comunicació entre elles/s. També és interessant que les/els alumnes gestionen els seus propis blogs, d´aquesta forma podríem incidir a nivell individual amb l´expressió escrita, la capacitat d´anàlisis i síntesis de l´informació, i fomentar la col·laboració i compartiment de l´informació amb la resta de les companyes/s.

Abans de que les/els alumnes creen un blog, hi ha que mostrar i aprendre com funciona un blog i com es gestiona. Podem analitzar com exemples altres blogs, nocions bàsiques de responsabilitat a la xarxa i entendre que els blogs formen part d´altres sistemes com les wikis o els etiquetats socials RSS. És força important que els blogs estén descentralitzats ja que promouen més activitat i participació per part de les estudiants. A més cal motivar al alumnat a participar i deixar comentaris als blogs de les demés estudiants, creant així el feedback necessari per alimentar la comunicació. Cal inserir informació de webs, vídeos, imatges... així com el sistema de sindicació RSS per motivar i agilitzar l´experiència comunicativa del blog.

El fet de cada alumna/e tinga el seu blog les/els creara un sentit de propietat i de responsabilitat que és molt important comencen a adquirir. No existeix l´idea de que és un blog de classe o del professor, si no és d´elles/s i participen al blog de classe.

Alguns exemples de blogs amb ús educatiu:

Francisco Muñoz de la Peña (http://www.aula21.net/aulablog21/)
Felipe Zayas (http://fzayas.com/darlealalengua/)
Tiscar Lara (http://www.tiscar.com/)
José Cueva (http://e-profes.net/blog/)
El Tinglado (http://tinglado.net/)
Planeta Educativo (http://www.aulablog.com/planeta/)

No hay comentarios:

Publicar un comentario