lunes, 20 de junio de 2011

Entrevista a Juan José de Haro

EDUCAWEB (Actualidad). "Entrevista a Juan José de Haro". Publicat en: Redes sociales y Educación, 31/01/2011 , [texte on-line] http://www.educaweb.com/noticia/2011/01/31/entrevista-juan-jose-haro-redes-sociales-educacion-14580.html [consulta: 23/06/2011]

Entrevista a Juan José de Haro. Professor de Matemàtiques d´Informàtica, coordinador TIC en Educació Secundària i autor del llibre "Redes sociales para la educación"

"Té molt sentit utilitzar les xarxes socials com a recurs a l'aula, ja que són eines de comunicació i l'educació es realitza bàsicament a través de la comunicació"

En aquesta entrevista, Juan José de Haro ressalta l´importància de les xarxes socials com a recurs didàctic a l´aula. Incideix amb l´idea lúdica que tenim sobre les xarxes socials, per ressaltar la creació de grups de treball desenvolupades en xarxes socials tant nombroses com Facebook. És necessari que les usuàries/is coneguen totes les possibilitats que una xarxa social pot oferir, tant lúdicament com professionalment.

Hi han moltes eines que el professorat a de fer servir a l´aula, això suposa una innovació didàctica que no sempre s´aplica per desconeixement o por a les tecnologies.
Haro apunta la dependència de les editorials amb les pissarres digitals (PDi) i els llibres de text digitals: "Hi ha centres educatius que estan esperant l'oferta editorial en llibres digitals i recursos per a les PDI abans que apostar per tot el que ja existeix en Internet, quan hauria de fomentar-se això últim"

No existeix una edat en concret per utilitzar les xarxes socials, sempre que la nena/n sàpiga llegir i escriure. De mena natural comencen abans del 12 anys a utilitzar les xarxes, encara que qualsevol edat es bona ja que estem parlant de sistemes de comunicació.

De Haro és mostra contrari al bloqueig de xarxes socials utilitzades per el alumnat al centre: "(…) es preferible educar a prohibir". No podem desaprofitar els recursos que aquesta xarxa ens brinda, a més per la quantitat d´especialistes, recursos, potencia, estabilitat...

"Xarxes més obertes com Facebook, Twitter o Tuenti només les recomanaria per a alumnes de batxillerat i amb objeccions"

L´aplicació de les TIC als centres passa per dificultats obvies, ordinadors antics, pissarres digitals sense actualitzacions, pèssima connexió a Internet ... a més de la reticència per alguna part del professorat què ralentitza encara més, si cal, el procés d´adaptació a les TIC.

"No s'adonen que, a nivell educatiu, el canvi produït per les TIC només té el seu equivalent en la invenció de la impremta"

És important tota la formació necessària sobre les xarxes socials i la web 2.0. als docents, per entendre les seves possibilitats i conceptes. L´informació de la xarxa és continua, així que tenim que estar sempre informats de totes les coses que canvien o que van apareixen.

"En cap lloc s'aprèn més que a les nombroses xarxes socials de professors com a Internet a l'Aula o Xarxes Socials Educatives"

"Twitter també és una font inesgotable de coneixements, personalment penso que la millor, si se segueixen les persones apropiades"

El treball col·laboratiu entre docents per aportar materials nous és essencial per la motivació i comunicació entre professorat-alumnat.

"L'ús habitual que faig de la xarxa social és mitjançant la creació d'un grup dins de la xarxa per a cada classe. En aquests grups s'utilitzen els fòrums per col·locar treballs que els alumnes han de realitzar, normalment usant altres mitjans d'Internet com a blogs o presentacions i el lliurament del treball es realitza en el mateix grup de la xarxa"

Blog de Juan José de Haro: http://jjdeharo.blogspot.com/

No hay comentarios:

Publicar un comentario