miércoles, 9 de febrero de 2011

PROYECTO DE INNOVACIÓN - SÍMBOLOS VISUALES. DIBUJO TÉCNICO - 1º Y 2º DE BACHILLERATO




Part: Epi


DESARROLLO ACTIVIDAD


EXERCICI 4:
Disseny d´un símbol visual per mig de la perspectiva cònica – Espai de l´institut

OBJECTIUS


Conèixer i entendre els fonaments de la perspectiva cònica per poder utilitzar-los en la lectura de dissenys i productes artístics i per crear solucions raonades tant en el camp de la tècnica com de l´art.

Adquirir l´habit de representar mentalment les formes i els espais, dibuixant formes i volums per mitjà de conceptuacions pròpies de la geometria plana i de la geometria descriptiva (cònica).

Relacionar l´espai amb el pla, comprenent la necessitat d´interpretar el volum en el pla per mitjà dels sistemes de representació.

Utilitzar amb destresa els instruments específics del dibuix tècnic i valorar el correcte acabat del dibuix, així com les millores que poden introduir en les diverses tècniques gràfiques en la representació.

Conèixer el fonaments de la perspectiva cònica, analitzant les possibilitats segons la posició que adopte l´observador sobre el model.

Dibuixar perspectives còniques per mitjà de les seves representacions dièdriques, interpretant correctament la posició del punt de vista i la situació dels plànols del quadre i geometral.

Representar el cossos tècnics i arquitectònics senzills, amb les parts planes i corbes, utilitzant el mètode de les prolongacions o dels punts mètrics.

Construir formes tridimensionals i espais a partir de punts situats en l´espai per mig de les seves tres coordenades.

Utilització amb facilitat del croquis i la perspectiva intuïtiva com instruments informatius, de pensament i d´informació gràfica.

Utilitzar l´infografia com recurs d´assistència en el dibuix tècnic.

Utilitzar les capacitats adquirides amb el dibuix tècnic en altres activitats d´aprenentatge proposades en altres matèries curriculars i d´altres àmbits.
Integrar la perspectiva cònica en l´elaboració d´un símbol visual, on aparega la rellevància dels aspectes estètics.

Apreciar l´enriquidora diversitat de tècniques plàstiques que proporciona a la visió convencional del dibuix tècnic.


CONTINGUTS

Art i Dibuix Tècnic: Relació de la geometria amb el mon del disseny gràfic, publicitat, interiorisme, il·lustració, animació ... així com la valorització entre sistemes tècnics en el mon de l´art.

Sistemes de representació: Diferencia entre perspectiva cònica d´un punt de fuga i de dos. Manipulació de la línia d´horitzó per canviar el punt de visió del observador.

Homotècia: Comprensió de la proporcionalitat i escales al sistema de representació.

Digitalització: Treballar creativament amb sofware lliure el símbol visual final.

Instruments, materials i tècniques: Coneixement i estressa amb les diferents eines. Qualitat amb el resultat i la presentació així com la neteja i cura del material emprat en tot el proces.


TEMPORALITZACIÓ: 6 sessions

1ª Sessió: Explicació del exercici que van a realitzar, la seva finalitat com a símbol visual, la temporalització, recursos i avaluació. Es mostraran diferents exemples de símbols visual que utilitzen la perspectiva cònica tant al mon del disseny com d´altres disciplines com la pintura, animació, il·lustració ... Presa de fotografies als diferents espais del centre: entrada, aules, corredors, façana, pati ...

2ª Sessió: Aportació dels diferents plànols i seccions per ubicar a l´alumnat, així com les diferents mesures pròpies de cada espai seleccionat per cada grups d´alumnes. Inici de la perspectiva cònica, refrescant breument la memòria de l´alumnat sobre el sistema de representació.

3ª Sessió: Continuació de la perspectiva cònica, aplicant diferents punts de fuga per valorar les possibilitats estètiques.

4ª Sessió: Selecció de la perspectiva a treballar com a símbol visual, i finalitzar-la a lo llarg de la sessió.

5ª Sessió: A partir de la perspectiva cònica finalitzada crear un símbol visual per a: webside de l´institut, fons d´orla, encuny, cartell, portada revista ... Interpretació personal de la perspectiva, donant-li color i textures: manual o digitalment (sofware lliure)

6ª Sessió: Finalització del símbol visual i entrega. Avaluació en comú per mig d´una petita exposició en l´aula.


RECURSOS I MITJANS

Ordinadors amb connexió Internet
Projector
Fitxer informàtics d´informació i exemples
Escaire
Cartabó
Compàs
Retolador negre
Llapis de mines
Aquarel·la
Llapisseres de colors
Ordinador amb Sofware lliure per acolorir, posar textures i simulació de l´art final.


ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

Es seleccionara dos nivells, per el grau de complexitat de les fotografies preses i la seva posterior representació cònica. El primer nivell serà introductori a l´explicació de la perspectiva cònica, utilitzant espais amb pocs elements i complicació estructural. El segon nivell serà referida a espais mes complexes, amb mes elements. D´aquesta mena podrem equilibrar el exercici als alumnes amb mes destresses i aptituds.

Inclusió de l´opció de que els alumnes avançats ajuden a la resta, fent-los partícips en la tasca d´ensenyament i comunicació entre els alumnats. Així valorarem l´implicació amb els seus companys i la comunicació educativa a l´aula.



TEMES TRANSVERSALS

Es tractara l´us responsable de les eines i material emprat en el desenvolupament del símbol visual, referit a medi ambient. Incorporar al resultat final un missatge estètic que valore aquest tema, per mig de elements de reciclatge representats com per rectificacions estructurals per tenir mes llum o millores que en general milloren el medi ambient.

Visió critica al mitjans de comunicació de massa on representen els espais idíl·lics que molt pocs poden arribar a tenir. En relació per entendre les diferencies socioculturals en les que vivim i poder tenir una visió mes amplia i critica del nostre mon anomenat: globalitzat.


CRITERIS DE QUALIFICACIÓ

Realització de esbossos i perspectives (30%):
Destresa i coneixements de sistemes de representació emprats per percebre l´espai seleccionat al centre (1 punt).
Complicitat dels elements a l´espai seleccionat, estructura, punt de vista...(1 punt).
Neteja i cura de les eines (1 punt).


Anàlisi i creació de la perspectiva cònica (20%):
Aplicació correcta de les mesures, proporcions i estructures per construir gràficament el espai seleccionat (1 punt).
Originalitat del espai així com el seu punt de vista, en relació al símbol visual final (1 punt).


Fase de comunicació - Símbol visual aplicat (50%):
Valoració del resultat final: punt de vista, elements, colorit, textures, composició, neteja... (1 punt).
Utilització del nous mitjans: destresses i adaptació (1 punt).
Defensa pública del resultat: conceptual, aplicació, funcionalitat i aportació (2 punts).
Participació activa en el proces de comunicació amb la resta de treballs (1 punt).


LINK TREBALL EN GRUP:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B3ZHhBa4DsT6ZmNjM2I3OTAtMjA1Ni00Mzg3LTg2MGEtMDc5MWNhNDlhMGQ2&hl=en_US&authkey=CO-llpIC



...

No hay comentarios:

Publicar un comentario