jueves, 27 de enero de 2011

PROGRAMACIÓ DE LA PELI.CULA: VEUS INNOCENTS

PROGRAMACIÓ DE LA PELI.CULA:

VEUS INNOCENTS





Processos i Contextos Educatius (PCE)

Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària
Epi Garcia i Ferrero

2010-2011


FITXA TÈCNICA


Títol: Veus Innocents
Títol original: Innocent Voices
Guió: Luis Mandoki basat en l´obra de Oscar Orlando Torres
Direcció: Luis Mandoki
País: Mèxic, Puerto Rico, Estats Units
Any: 2004
Duració: 123 minuts
Genere: Drama
Actors/Actrius: Carlos Padilla, Leonor Varela, Daniel Giménez Cacho, Ofelia Medina, Gustavo Muñoz, Ignacio Retes, José María Yazpik.


SINOPSI

Pel·lícula basada amb les memòries de Orlando Torres al Salvador, en plena guerra civil a principis dels anys vuitanta al Salvador. Ens conta l´historia de Chava, un nen d´onze anys
que pateix la austera i dura realitat de la guerra. El pare abandona a la família en plena guerra deixant a Chava com “l´home de la casa”, ell intenta ser responsable i adoptar eixe paper però en realitat es un nen que necessita anar a l´escola i jugar amb els seus amics.
Però fins i tot açò; l´escola i jugar és força difícil per als nens d´aquesta història perquè a banda de tindre el “toc de queda” tos els dies, l´exercit militar del Salvador ajudat per EEUU reclutaven de les diferents escoles als nens de dotze anys per entrenar-los incorporar-los front contra la lluita de resistència del rebels del Frente Farabundo Martí para la Liberación Nacional (FMLN).

Chava complira eixe any dotze anys, encara que s´intentara fer vorer que te onze anys. Per la por al reclutament dels militars, tots els amics decideixen anar-se'n amb el FMLN. La vida de Chava entrarà amb el conflicte de la realitat plena de bales de militars i rebels, el reclutament d´amics, trobar feina per ajudar a la seva família, enfrontar-se a la mort del seu amor i a la seva pròpia.

A pesar de tot el personatge de Chava lluita front als fatídics esdeveniments, mantenint una postura sempre viva, innocent i solidaria.


JUSTIFICACIÓ

Àrea de socials, historia, educació per a la ciutadania, llengua castellana.

Mostrar als alumnes la desgraciada realitat actual, que milers de nens pateixen en molts països. També, reflexionar sobre les accions bèl·liques i les conseqüències en la població civil. Aprendre el valor de la Pau front a les armes i la violència, com la base d´una societat solidaria, respectuosa, intel·ligent i sobretot una societat sense pors.

Grup d´alumnes: 4º ESO, Batxiller.


SEQÜENCIACIÓ

Quatre sessions de classe:

1ª. Presentació de la pel·lícula i l´exposició del tema; el nens de la guerra, la falta essencial d ´educació i valors dels nens amb les seves conseqüències socials i personals.
2ª. Inici del visionat del film.
3ª. Segon visionat del film i la seva explotació didàctica.
4ª. Debat amb els alumnes i avaluació.

OBJETIUS PEDAGÒGICS


- Introduir les conseqüències i seqüeles dels nens de la guerra, el trencament de la seva infantessa i l´incorporació a una realitat militar, amb lo que açò suposa.
- Mostrar l´història dels diferents esdeveniments bèl·lics, on els nens van ser víctimes directes de la guerra.
- Explicar les conseqüències del reclutament dels nens a la guerra dels adults, així com identificar i mostrar els països actuals on encara es recluten.
- Dibuixar un perfil actual del nens de la guerra front a la realitat posterior, així com la relació amb els nens de la seva edat.
- Aprofundir en l´importància d´una societat no violenta i en Pau, front a les conseqüències de les guerres actuals.
- Dotar de suma importància l´educació en valors de solidaritat i respecte per enfrontar-se als esdeveniments violents.
- Reflexionar sobre la possibilitat de que passara alguna cosa semblant al nostre país, les “armes” que disposarien els nens i nenes per enfrontar-se al poder militar dels adults.
- Emfatitzar l´importància del coneixement, la cultura i la pluralitat per evitar tant la guerra com les accions violentes fora i dintre de les aules.


PROCEDIMENTS


- Situar contextualment el tema de la pel·lícula, incidir amb l´importància en que es basada en una historia real escrita per el propi “Chava”. D´ací configurar les idees centrals que ens mostra el film.
- Trobar els personatges essencials en l´història i les seves relacions de amistat i protecció.
- Fer participe al alumnat amb els procediments, tenint una comunicació: alumnes-pel·lícula-professor.
- Formular preguntes sobre els temes importants del film i apropar-los a la realitat de les aules i de la realitat política-social.
- Analitzar les múltiples realitats d´una mateixa guerra, i les seves injustícies.
- Formular una visió critica del film; si es massa dramàtica, sensacionalista, no mostra totes les parts, si son utilitzats els nens de nou per a un objectiu adult...
- Anàlisis tècnic de l´armonía i escenes del film, en relació al missatge final.


ACTITUDS

Insistir amb l´importància del tema tractat al film, com visió crítica i un crit a la llibertat que tracta. El risc que suposa realitzar una historia sobre nens de la guerra, i de que mena el director ens mostra d´altres histories dintre de la realitat de la guerra: el respecte, la solidaritat, l´amistat, la lluita, l´amor... L´energia dels personatges per lluitar en un context auster i perillós. L´importància de la família i dels amics, com a base del desenvolupament personal afectiu. Visió summament crítica als militars així com a la resistència, on també esta reflectida mes suaument al film.

GUIA DIDÀCTICA

Innocent Voices

Ens mostra una part de la realitat del nens que per desgracia pateixen i viuen les guerres dels adults. En aquest film es posa de manifest l´innocència dels infants i la mereixedora crítica al sistema militar tant del Salvador com l´ajuda que els nord-americans varem prestar als militars d´aquest país. Els infants son víctimes directes d´aquestos climes hostils, d´aquesta manera hi han xifres que apunten que hi ha més de 300.000 xiquets que forment part de forces armades en mes de quaranta països. Tractament del "nens de la guerra", com treuen als nens de les escoles -en el cas de la peli.cula Voces inocentes als 12 anys- forçant.los a lluitar amb armes, desvinculant-los de la seva educació cívica per imposar-los l´educació militar.


PROPOSTA D´ACTIVITATS


- Recerca d´informació sobre els nens de la guerra i exposició en comú a classe, incitant al debat del tema principal del film.
- Realitzar un treball amb fotografies amb nota de peu, sobre elements violents actuals que els nens i nenes veuen o utilitzen: racisme, videojocs, futbol, TV, cinema... i les possibles opcions de solució d´aquestes manques.
- Crear un “grafiti” en comú tota la classe sobre els nens i la guerra, mostrant la fortalesa imposada d´aquestos nens. Les manques a l´ensenyança i les dificultats de relació amb els demés.
- Treball per ressaltar l´importància de l´ensenyança i del professorat, front a la cultura de la guerra i la violència, per evitar esdeveniments semblants en un futur.
- Recerca d´informació i anàlisi d´altres tipus de violència actual que els nens pateixen en el seu context aparentment tranquil i en pau.
- Treball sobre els “nens de la guerra” sobre la guerra civil espanyola i les seves conseqüències posteriors.

No hay comentarios:

Publicar un comentario