miércoles, 16 de febrero de 2011

ESPAI I VOLUM - Tema transversal: Educació sexual



Part individual:
ESCULTURA TÀCTIL INTERACTIVA

Referent:

La peça creada a mode d´escultura tàctil ha sigut inspirada en la performance de Valie Export anomenada: Tapp – Und Tastkino ( toca – i palpa cinema) en 1968.

Aquesta performance va ser presentada en varies ciutats Europees entre 1968-1971. Export amb una caixa de cartró instal·lada en la seva part superior, invitava als vianants a palpar el seu interior. A l´interior de la caixa ella es troba nueta, així resultava ser una autèntica provocació en via pública.

La recepció tàctil es el contrari del engany del voyeurisme presentant el paper cinematogràfic de la dona com a sex-symbol.

Export derroca l´estereotip de la feminitat existent als anys 60´s, que d´alguna mena encara perdura, si de cas amb mes quantitat gracies als diferents mitjans de comunicació.



Aquest sentit visual emprat en quasi totes les coses que utilitzem: Internet, TV, cinema, video-jocs, movils... es el que desestimem per a la peça d´escultura que presentem a continuació.

Esbossos:

En principi hem realitzat esbossos sobre l´idea d´una caixa amb uns orificis, on els/les usuaris/es poden introduir les mans i palpar el seus continguts, sense poder visualitzar-los. D´aquesta forma el usuari/a tindrà una experiència únicament per mig del seu tacte, deixant-se en dur per aquesta sensació tant castrada en la realitat del nous mitjans.

Els elements interiors de l´escultura interactiva podrien ser de diferents tipus de fruites, tipus de sorra, plomes, cotó, fang (per la seva textura i humitat)... una relació amb l´espai (interior) i les textures purament tàctils.



La caixa quadrada amb el seu pedestal va ser la primera idea, ja que el que preteníem era tant sols l´experimentació tàctil, així que quant mes austeres siguen les formes menys distracció tindrien els usuaris/es. Però un problema era referit a les diferents altures dels diferents usuaris/es, d´aquest problema varem desenvolupar alternatives per a que tot el mon poguera interactuar independentment de la seva altura i gaudir de la peça escultòrica.


Va sortir la relació amb la cultura indígena anomenada: Bribri (sur de Costa Rica) on empraven la forma de “con” per a construir les seves Cases Còsmiques. Desenvoluparen la seva cultura en relació d´aquestes Cases Còsmiques, amb la característica principal i d´interes per a la nostra escultura: es basava en una construcció sense finestres, tant sols una porta d´entrada a la casa, utilitzant el tacte com a mode de de vida intern. Realment l´important per als Bribri era que la casa estigues fresca, sense llum.

LA forma de “con” de les Cases Còsmiques estaven relacionades amb la divinitat de les seves creences, així com el respecte per la natura. Era una forma que els permetia rebre les forces còsmiques i les forces de la mare terra.



Per aquestos motius em emprat aquesta forma còsmica per construir la nostra escultura tàctil – interactiva. El “con” com a cos geomètric tridimensional receptacular del diferents espais inserits per l´exploració del usuari/a.

L´usuari/a podrà introduir el braç en les diferents cavitats utilitzant el tacte com element descobridor de l´experiència del plaer amb les diferents textures allí allotjades.

Desestimem els icones visuals referits a la sexualitat, basats amb un sistema patriarcal. Pretenem transmetre una realitat sense generes definits a traves de l´experiència eròtica i exòtica del tacte.



Realització del esbós final:

La selecció del esbós final a estat vinculada al desenvolupament del prototip de l´escultura per mig de la simulació digital. Lo digital no lleva el procés clàssic, per tant hem ajustat el dibuix lo màxim per crear la simulació del que seria l´escultura final amb els diferents usuaris/es interactuant amb ella.




Seguidament hem escanejat el esbós per poder treballar-lo digitalment amb el sofware
Adobe Photoshop CS3. D´aquesta forma, hem re-dibuixat amb la tableta i la llapissera
digital per damunt del esbós, creant una línia clara que ens done un resultat net i llegible.





Una vegada hem tingut el perfil finalitzat comencem acolorir el dibuix, dotant-li de ombres i
reflexes per crear el clar-obscur. D´aquesta forma obtenim el resultat final de la simulació
de l´escultura interactiva.



No hay comentarios:

Publicar un comentario